fbpx

Checklista

Vi trycker på det mesta, framförallt på goda relationer

Beställning av trycksaker

Här har vi tagit fram en checklista med saker att tänka på för dig som ska leverera ett underlag till trycksak, eller beställa material.

Vi tar gärna fram ett tryckoriginal åt dig om du är osäker hur du gör, eller inte har möjlighet. Kontakta oss gärna och berätta om din trycksak.

GENERELLT:

1. Typ av trycksak

Ange tydligt om den färdiga trycksaken ska bli en folder, en affisch, ett häfte eller ett enkelt blad.

Ange också om det ska vara enkel- eller dubbelsidigt tryck

2. Var tydlig med måtten!

Ange trycksakens mått i färdigt slutformat. Vi jobbar med millimeter, och för att undvika missförstånd anger du trycksakens mått enligt formeln "bredd x höjd mm".

En stående A4-sida anges då 210 x 297 mm medan en liggande A4 skrivs 297 x 210 mm. Ett liggande A4-ark som viks på mitten kallas i slutformat för stående A5-folder i formatet 148,5 x 210 mm.

3. Ange färger.

Vi behöver veta vilka färger som ingår i trycksaken t.ex. om det är enbart svart, fyrfärg (CMYK) eller om det ska användas speciella pantone-färger.

4. Vilken papperskvalité önskas?

Vet du inte vilket papper du vill ha så kommer vi gärna med förslag om kvalitet, tjocklek och bestrukning.

5. Ange antal.

Upplagan styr ofta tryckmetod och påverkar priset. Digitaltryck är snabbast för små upplagor

Men kan ge ett litet högre styckpris och vid större volym så ger offsettryck lägre styckpris.

6. Önskat leveransdatum.

En viktig uppgift att ange så vi kan planera vårt arbete och ge rätt pris.

7. Var extra tydlig i din beställning.

Skriv detaljerat och tydligt vad det är du vill beställa. Är svenska svårt, så skriv på engelska.

8. Korrektur.

När du godkänt offerten börjar tryckpartners framställa ett korrektur till dig.

Ett korrektur är en skiss som visar tryckets storlek , placering och färger på produkten ni beställt. Vi måste alltid ha ett godkännande av dig innan tryckning, och vi ansvarar inte för fel efter att du godkänt korrekturet. Om du vill annullera affären efter det att korrektur tagits fram utgår en kostnad för grafiskt arbete med 500:-, samt därefter 696:- per arbetad timme.

Dröjer godkännandet av korrektur ansvarar vi inte för att utlovad lev. dag hålls.

Kräver vårt uppdrag skyndsamhet så vår övrig produktion bryts, debiteras extra kostnad.

Bilder till digitaltryck ska mins ha upplösningen 200ppi och för offsettryck gäller minst 300ppi. Ju bättre bild du har, ju finare blir din trycksak.

LEVERANS AV EGET MATERIAL

1. Programvaror

För att skapa ett trycksaksoriginal så krävs program speciellt för det ändamålet, tex Adobes produkter

Illustrator eller indesign.  Helst vill vi att du lämnar tryckbara pdf filer, oavsett program du använder.

2. Bilder

3. Utfall

Om din trycksak ska ha tryck ända ut i kant så måste du skapa 2-3 millimeters utfall utanför skärlinjen.

4. Skärmärken och passmärken

Skärmärken ska vara med för att kunna skära din trycksaker snyggt. Utan det kan och kommer resultatet antagligen inte att bli som du tänkt dig.

5. Filformat

Vi tar helst emot högupplösta PDF-filer eller EPS-filer med alla typsnitt som banor och alla grafiska objekt inbakade.

KLÄDTRYCK:

Det finns olika tekniker för att märka upp en produkt eller plagg, och det som avgör är produktens form

och material. På vissa produkter kan man välja vilken metod man vill ha.

TRANSFERTRYCK

Transfertryck fungerar som screentryck fast på ark. Arket värms sedan på produkten. Transfertryck är väldigt bra om trycken ska hålla länge på utsatta kläder som arbetskläder, jackor mm. Men det används  även till kepsar, mössor, t-shirts, väskor och andra kläder. Transfertryck är billigt om man ska

ha logotype med flera färger och de kan lagras för at användas vid ett senare tillfälle.

TAMPOTRYCK

En teknik som används på hårda produkter som pennor, nyckelringar, powerbanks mm. Här skapar man en bärare där trycket är inpräntat, och det behövs en bärare till varje färg. Vissa produkter behöver eftervärmas för att härda trycket/färgen.

BRODYR

Brodyr görs på textila produkter som tex profilkläder, väskor, kepsar och mössor och det ser ofta mer

exklusivt ut än ett tryck. Det behövs ett mönsterkort som skapas i datorn, och varje mönsterkort är unikt för storleken/varianten. Du betalar en gång för mönsterkortet, sedan har du det hos leverantören och det

Kan användas flera gånger.

VÄVDA MÄRKEN

Dessa märken går att få i valfritt utförande. Antingen syr man man på dem direkt på plagget, eller har märket en värmebaksida så man värmer på dem i en transferpress. Har man en detaljerad logo med färgtoningar är ett vävt märke ofta den bästa lösningen.